UNESCO Dünya Mirası listesindeki Efes antik kentine, yatla gezilebilme..." /> UNESCO Dünya Mirası listesindeki Efes antik kentine 1620 beton kazık çakılacak


Ekoloji

Published on Ekim 27th, 2017 | by Avrupa Forum 8

0

UNESCO Dünya Mirası listesindeki Efes antik kentine 1620 beton kazık çakılacak

UNESCO Dünya Mirası listesindeki Efes antik kentine, yatla gezilebilmesi için kanal yapılacak. Projede toplam 30 bin 697 metreküp beton kullanılacak.

Türkiye’nin en önemli antik kentlerinden biri olan Efes’te Devlet Su İşleri (DSİ) tarafından yapılması planlanan antik kanal projesiyle 8 bin yıllık geçmişe sahip olan tarihi kente denizden ulaşılması hedefleniyor. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı sulak alan ve doğal sit alanında uygulanacak projeyle ilgili ÇED Gerekli Değildir kararı verdi. Kanal projesi için 19 Ekim’de yapılan ihaleye 53 firma katıldı. Pamucak sahilinden Efes antik kentine yatlarla girilebilmesine olanak sağlayacak kanal için doğal sit alanına bin 620 adet beton kazık çakılacak. Projenin doğaya bir zarar vermeyeceğini savunan Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu, “Başbakanımız Binali Yıldırım’ın ‘35 İzmir Projesi’nin en prestijlilerinden olan Efes Antik Kanal Projesi ile antik kenti tam 2 bin 500 yıl sonra yeniden denizle buluşturacağız” dedi.

İNŞAAT FİRMALARI BİRBİRİYLE YARIŞTI

İzmir’in Selçuk ilçesinde bulunan dünyaca ünlü Efes antik kentine denizden yatlarla ulaşılması için kanal yapılacak. Orman ve Su İşleri Bakanlığı bünyesindeki DSİ tarafından yapılacak olan Efes Antik Kanal Projesi’yle ilgili ihale 19 Ekim’de gerçekçeltirildi. İhaleye 53 firmanın katıldığı öğrenilirken, yapılacak değerlendirmenin ardından kazanan firma önümüzdeki günlerde açıklanacak.

SİT ALANINDA YAPILACAK KANAL İÇİN ÇED’E GEREK DUYULMADI

‘Efes Antik Kanalı ve Denize Çıkış Yapısı Projesi Dip Taraması ve Dere Islahı’ adıyla hazırlanan projeye, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 22 Eylül tarihinde ‘ÇED Gerekli Değildir’ kararı verdi. Büyük projelerin çevreye olan etkilerinin azaltılmasını sağlayan ÇED sürecinin dışında değerlendirilen projenin uygulanacağı alan ise hem doğal sit alanı hem de Küçük Menderes Sulak Alanı içerisinde bulunuyor. Kanal projesinin 2015 yılında UNESCO Dünya Mirası listesine kabul edilen Efes’in bu niteliğini etkileyip etkilemeyeceği ise şimdilik bilinmiyor.

‘İLK ETABIN BİR YIL İÇİNDE TAMAMLANMASI GEREKİYOR’

Antik kente denizin götürüleceğini belirten Orman ve Su İşleri Bakanlığı, proje ile Efes limanından 2.500 yıl içinde yaklaşık 9 kilometre çekilen denizin yeniden antik kentle buluşturulacağını açıkladı. Bakanlık açıklamasında, “UNESCO Dünya Mirası listesinde de yer alan Efes Antik Kenti’nin ününe ün katacak projenin ilk etabını, 6 bin 130 metre uzunluğundaki kanalın girişindeki 600 metrelik bölüm ile yat limanı kapsıyor. Projenin ilk etabının planlamalara göre bir yıl içinde tamamlanması hedefleniyor” ifadelerine yer verildi.

YATLAR EFES’E GİREBİLSİN DİYE 600 METRELİK KANAL YAPILACAK

Projenin tarihi dokuya zarar vermeden büyük bir titizlikle yürüyeceğini savunan Orman ve Su İşleri Bakanı Veysel Eroğlu ise “İki etaplı projenin ilk etabında yatların girişini sağlamak için Pamucak sahiline 600 metre uzunluğunda 30 metre genişliğinde giriş kanalı yapılacak. Teknelere kısa süreli park imkânı sağlayan yat limanın boyu 250, eni ise 100 metre genişlikte olacak” dedi.

İlk etap için tabii sit alanı olan bölgeye 1.620 adet kazık çakılacağını dile getiren Bakan Eroğlu, “Giriş kanalının duvarları tarihi dokuya uygun şekilde yöresel dikdörtgen kesme taş bloklarla kaplanacak. Başbakanımız Binali Yıldırım’ın ‘35 İzmir Projesi’nin en prestijlilerinden olan Efes Antik Kanal Projesi ile antik kenti tam 2.500 yıl sonra yeniden denizle buluşturacağız” diye konuştu.

TOPLAM 30 BİN METREKÜP BETON KULLANILACAK

Efes antik kentini denizle buluşturmayı amaçlayan ve tam adı ‘Efes Antik Kanalı ve Denize Çıkış Yapısı Projesi Dip Taraması ve Dere Islahı’ olan projenin maliyetinin yaklaşık 30 milyon TL olacağı belirtiliyor. Toplam 34 dekarlık alanı kapsayan çalışmalar için hazırlanan proje kapsamında toplam 30 bin 697 metreküp beton kullanılacak.

MİLLİ PARKLAR VE KORUMA KURULU PROJEYİ ‘UYGUN’ BULDU

Sulak alan niteliğindeki Küçük Menderes Deltası içerisinde yapılacak olan proje için görüşü sorulan Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü (DKMP), proje alanının tescilli bir sulak alan olmaması, ilgili Kurumlardan gerekli izinler alınarak, dere yatağında bulunan mendereslerin bozulmaması, tarama ve temizlik çalışmalarının üreme dönemi olan Nisan ve Mayıs aylarında yapılmaması kaydıyla uygun görüş verdi. Doğal Sit Alanı niteliğindeki alanda kanal projesinin uygulanabilmesi için görüşüne başvurulan Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü, Tabiat Varlıklarını Koruma Şube Müdürlüğü ise ıslah çalışmasının prensipte uygun olduğunu ancak projenin etki alanına ilişkin uzmanlara hazırlatılacak ‘Ekolojik Etki Değerlendirme Raporunun’ komisyona iletilmesine karar verdi.

 PROJEDE BİYOLOG VE HİDROJEOLOG YOK

Bölgenin doğal peyzajını büyük ölçüde değiştirmesi beklenen kanal projesinde yeterlilik belgesi kapsamında çalıştırılması zorunlu olan personel arasında biyolog, hidrojeolog ve botanik alanlarında uzmanların yer almaması dikkat çekiyor. Makine mühendisi, çevre mühendisi, peyzaj mimarı ve işletmeciden oluşan zorunlu personel listesi, Türkiye’nin son zamanlarda doğal alanlarda büyük kayıplara neden olan projelere bakışını da ortaya koyuyor.

Kaynak: Evrensel

Tags: , , , , ,


About the Author



Bir Cevap Yazın

Back to Top ↑